מעוניינים באוירת לימודים שונה ורגועה?

השאירו פרטים ונחזור בהקדם

    בניית ביטחון עצמי בשיטת רבדים

    כהורים, אנו רוצים לדעת שהילדים שלנו מכירים בערך העצמי שלהם, שהם מעזים לנסות, ובעיקר שהם מסוגלים להשתלב היטב גם בחברתם של ילדים שיפגשו לראשונה. במקביל, מבוגרים רבים מתמודדים עם אתגרים רבים המשפיעים על תפקודם בהיבט המקצועי והחברתי – וחווים כתוצאה מכך ירידה בביטחון העצמי. בהתאם, בניית בטחון עצמי היא הדרך לעזור להם לעשות זאת, אבל אין ספק שעבור רבים זהו אתגר של ממש. כשהם מתקשים בקריאה או בכתיבה, כשתרגילים בחשבון הופכים למשימה מורכבת במיוחד, כשלא יודעים כיצד להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז, גם תחושת הביטחון נפגעת. אלא שיש גם דרך אחרת, ואתם מוזמנים לאפשר לילדים שלכם לבנות את הביטחון העצמי או לשפר אותו בשיטת רבדים – שיטת העבודה הייחודית של ליאור דגן.

    השפעותיה החיוביות של בניית ביטחון עצמי

    בניית בטחון עצמי היא מטרה חשובה מאוד, ויש לה השפעות לא מבוטלות על תחומי חיים אחרים, בדיוק כפי שהיא מושפעת מהם לא פעם. למעשה, ניתן לזהות קשר בין ביטחון עצמי לבין:

    • מיומנויות קריאה והבנת הנקרא
    • יכולת הביטוי בעל פה ובכתב
    • יכולות מתמטיות והתמודדות עם בעיות

    הביטחון העצמי של הילד משפיע עליו גם בכל הקשור למערכות היחסים החברתיות שלו, בהתנהלות שלו עם המורים ובמסגרות השונות לכל אורך הדרך. משום כך, בניית בטחון עצמי חייבת לקבל את מלוא תשומת הלב. ההשפעה ההדדית בין התחומים השונים לבין הביטחון והערך העצמי של הילד, זוהי ההשפעה שבה נתמקד בתהליך העבודה כולו. כך, תוך שהיכולות של הילד משתפרות בתחומי הקריאה והכתיבה, למשל, גם הביטחון העצמי שלו עולה. הוא מדבר יותר בכיתה, מתקשר יותר עם החברים, ולרוב הוא גם מביע את עצמו טוב יותר בבית. כמו כן, חיזוק הביטחון העצמי של המבוגרים תוך רכישת מיומנויות מתמטיות, יכולות קריאה וכן הלאה, משפיע רבות על התפקוד בעבודה ואף מִחוצה לה.

    הזכרנו קודם את השפעת הפרעות הקשב על הביטחון העצמי – ייתכן שחלק מהקוראים מופתעים מכך, שהרי חלק מבעלי הפרעת הקשב מפגינים ביטחון עצמי מופרז. אך זוהי אשליה, ומה שנדמה כביטחון עצמי מופרז, הוא למעשה איתות מצוקה. ליאור דגן, שמכיר זאת לא רק מהמחקר ומהניסיון אלא גם על בשרו כלקוי מרחב, פיתח דרך ייחודית לבניית ביטחון עצמי מבוסס עבור בעלי הפרעת קשב.

    בניית בטחון עצמי

    בניית ביטחון עצמי בשיטת רבדים

    שיטת העבודה שפיתח ליאור דגן הוכיחה לאורך השנים כי יש לה יכולת חשובה לבנות בשיטתיות את הביטחון העצמי של הילדים והמבוגרים כאחד. בעבודה נכונה המטופל מרגיש נינוח ופתוח יותר, הוא מביע ביטחון רב יותר, והיכולת שלו להביע את דעתו ואת עמדתו משתנה לבלי הכר. זוהי התרומה החשובה ביותר של שיטת העבודה, המותאמת אישית לכל אחד ואחד בדיוק לפי צרכיו ומידותיו.

    שיפור ביטחון עצמי

    לכאורה, זו לא אמורה להיות הפתעה מאוד גדולה. ילדים שמקבלים את הכלים הנכונים לשיפור יכולות הקריאה או לפתרון התרגילים בחשבון, הינם ילדים שמציגים גם ביטחון עצמי גבוה יותר – זאת לפי התפיסה המקובלת. התמונה, עם זאת, מורכבת יותר. לא ההצלחה בלמידה היא המרכיב המכריע בבניית הביטחון העצמי, כי אם התהליך שהילד עובר במהלך הלמידה. ילד שעובר תהליך מובנה ונכון, מתפתח למבוגר בעל ביטחון עצמי גבוה ומבוסס. שיפור ביטחון עצמי הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה. במבט מעמיק אפשר לראות קשר בל-יינתק בין הדברים, אף שאין זו, לצערנו, הגישה המקובלת. שיטת רבדים של ליאור דגן, במסגרתה נבנה המענה המרשים "ביטחון עצמי מבוסס",  מעניקה לילדים ולמבוגרים כאחד כלים משמעותיים ביותר, התורמים באופן חד, ברור ומדיד, לביטחון העצמי של המטופל ולתחושת הערך העצמי שלו. זוהי אחת המתנות הגדולות ביותר הנלוות לתהליך הייחודי הזה.

     

    החשיבות העצומה של שיפור ביטחון עצמי

    ילדים ומבוגרים מכירים את הרגעים הללו, בהם הם נבוכים, מבולבלים או פשוט לא בטוחים כיצד נכון לנהוג. שיפור ביטחון עצמי נשמע להם כמו חלום לנוכח הקשיים היומיומיים שהם חווים:

    • מתקשים להשתלב בסיטואציות חברתיות
    • מרגישים שהם רואים ואינם נראים
    • לא יודעים איך לגשת לאחרים ולפתוח שיחה
    • לא יודעים איך להשיג את המטרות שהציבו לעצמם

    אלה הם רק חלק מהקשיים המאפיינים ילדים ומבוגרים בעלי ביטחון עצמי ירוד. במקרים רבים, חוסר הביטחון אף קשור לתחומי חיים אחרים. למשל, ילד שמתקשה להביע את עצמו בפני אחרים עשוי להתקשות גם ביכולת שלו להביע את עצמו בכתב בבית הספר, ואף בהסקת מסקנות מהטקסטים שהוא קורא. הקשרים הללו בלתי נפרדים, ומכאן שהתרומה לרכיב אחד עשויה לתרום גם לרכיבים אחרים. בעבודה נכונה, גם אם היא איננה מיועדת במקור לטיפול בביטחון העצמי – הילד עשוי לפתח את תחושת הערך העצמי ולנהוג אחרת, גם אם באופן בלתי מודע. מעבר לכך, נדגיש כי התקדמות מרשימה יכולה להתקיים בכל גיל – וכך גם לגבי מבוגרים.

    שיפור ביטחון עצמי בשיטת רבדים

    שיפור ביטחון עצמי הוא יעד מרכזי, גם אם במקרים רבים אין זה היעד שאנחנו מציבים במוקד תשומת הלב. שיטת רבדים של ליאור דגן כבר הוכיחה את ההשפעה העצומה שלה על היכולות של הילד והמבוגר בכל הקשור למיומנויות הכתיבה והקריאה, כמו גם ליכולותיו בחשבון. בנוסף לכל זאת, השיטה בנויה כך שהיא מאפשרת בנייה שיטתית ומדידה של הביטחון העצמי, וזוהי אחת ההשפעות החשובות ביותר על הילד והמבוגר ועל איכות חייהם. למעשה, שיטה זו מובילה לכדי יצירת ביטחון מסוג "ביטחון עצמי מבוסס" – דרך חיים אותה פיתח ליאור דגן.

    שיפור בטחון עצמי בשיטת רבדים

    יוצרי התמונה היטיבו לבטא את איכויות הביטחון העצמי המבוסס, להבדיל מהביטחון העצמי המופרז ואף מהביטחון העצמי הגבוה. נראה שהמשתתפים בתמונה שמחים בהצלחות ובהנאה של חבריהם. זאת בניגוד לאדם בעל הביטחון העצמי המופרז, המרגיש מאוים ולעיתים אף חרד מהצלחותיהם של אחרים, גם של חבריו. האדם בעל הביטחון העצמי הגבוה אך הבלתי-מבוסס – השמחה והגאווה שלו תלויות בעיקר בהצלחותיו . לכן, גם בו מתקיימת מידה של מְאֻיָּמוּת. מידע מדויק, נרחב ויישומי לגבי ביטחון עצמי בשיטת רבדים – בקורס הבסיס המקוון

    בניית הביטחון העצמי בשיטת רבדים מתבצעת בדרכים מגוונות. ליאור מתווה את הדרך בהסתמך על אַמְבֶּ"ר – אבחנה מדויקת בשיטת רבדים. להרחבה והעמקה לגבי אחת הדרכים – לחצו כאן.

    רוצים ללמוד באווירה אחרת?

    השאירו פרטים ונחזור בהקדם:


      הממליצים שלנו

      איריס סמליאן - אמא של אורן ובן

      ליאור דגן מורה מיוחד. מצליח לגרום גם לתלמיד שמאמין שהוא שונא ללמוד, לגלות בתוכו את הסקרנות ואת הרצון להבין. אני מאושרת שבחרתי בו כמורה לילדיי.

      רונית ל.

      ליאור בנה תכנית לימודים לבני ובהדרכתו ובתמיכתו, שכללה זמן מעבר לשיעורים, בני ניגש ליחידה הראשונה במתמטיקה ולאחריה ליחידה השנייה, וכן לשתי יחידות בלשון, והצליח בבחינות. ללא ליאור, בני היה ממשיך להאמין שמתמטיקה הינה מעבר ליכולותיו – ליאור עזר לו להאמין בעצמו וביכולותיו.

      איתי בראונשטיין - סטודנט באוניברסיטת ת"א

      ליאור עזר לי מאוד בשיעורים הפרטיים במהלך הסמסטר, שהתבצעו בעזרת תוכנת הסקייפ, ללמוד את החומר מרמה של חוסר הבנה כמעט מוחלט לרמה שאפשרה לי לעבור את המבחן במועד א'.

      אסנת טרנוס - מאמנת אישית, אמא של גיל

      מחוויה אישית מביקור אצל ליאור עם הבת שלי, אני יכולה להעיד על שיעור מצחיק ומעורר סקרנות. זו הייתה חוויה אחרת שונה מעוררת ובהחלט מלאת הומור וכיף גדול! ואנחנו למודי ניסיון עם דרכים אחרות. אני יכולה רק לומר בצער: חבל שלא פגשנו אותך הרבה לפני - הרבה תסכול היה נחסך מאיתנו.

      לימור פרידמן - ספרנית ומורה לפסנתר ומוסיקה בבית ספר תיכון

      הדילמות מוצגות ע'י ליאור בכישרון רב, בסיפורים שניתן להזדהות ולהתמגנט בקלות עם גיבוריהם. בכל הרצאה הצופה מצטייד בתובנות שעשויות לחולל שינוי משמעותי בהמשך דרכו בחיים. ניכר כי נעשתה הכנה רבה וחשיבה עמוקה בדרך ההגשה וכן רצון אדיר לסייע ולהוביל את הצופה למסע אל מחוזות חשובים בעבורו. אני מודה מעומק הלב לליאור על הרצאותיו המעולות ומצפה לעוד רבות.

      אורנה אנגל - מורה לאומנות ומחנכת

      ליאור מביא מסר חשוב, אולי החשוב ביותר שניתן להביא: "הייה אתה, בדיוק כמו שאתה." החיבור של ליאור לדמויות שהוא מספר עליהן מתגלה במהלך ההרצאה, והוא נוגע ללב ומשעשע כאחד.

      לירי שדמי - יועצת חינוכית ומלווה ילדים עם צרכים מיוחדים

      אני מלאת התפעלות מהדרך שלך לעבוד עם הנערה הזאת גם במתמטיקה וגם בפן ההתנהגותי והמוסרי. תבורך.

      אביגיל אורן - מורה למתמטיקה בחינוך הרגיל והמיוחד

      ליאור הוא נכס. כשליאור לוקח מקרה לידיו הוא נותן את הנשמה ואינו חוסך שמץ של מאמץ. הוא מתייחס לכל מקרה כאילו הוא במרכז עולמו.
      חברת פרסום דיגיטלי חברת פרסום דיגיטלי