מעוניינים באוירת לימודים שונה ורגועה?

השאירו פרטים ונחזור בהקדם

    (ה) פרק 3ב. – סקירת ספרות: ליקויי קריאה

    הדברים המובאים כאן מהווים קיצור של עמ' 25-30 בפרק המלא.

    לקריאת עמודים אלה בפרק המלא, כולל מהלך הניסויים, האחוזים והמספרים המדויקים, הדוגמאות, ההפניות והערות השוליים, לחצו כאן.

    קשיים לשוניים של לקויי קריאה

    להלן, הגדרה אופרטיבית ללקות קריאה:

    אם יש קושי נמשך וחריג ברכישת מיומנות פענוח מלים כתובות, שאינו מוסבר ע"י גורמים נסיבתיים או דידקטיים כגון היעדרות מבית הספר, היעדר הזדמנויות למידה, וכן אם נשללים גורמים פיזיולוגיים ידועים וטרוויאליים – אז זוהי לקות קריאה.

    אצל מרבית לקויי הקריאה (דיסלקטים), מתבטא הקושי ביכולת הפענוח לא בלימוד כללי מיפוי בסיסי של אות-צליל (כלומר: זיהוי הצליל שהאות מייצגת), אלא במעבר לדפוסי פענוח מיומן.

    ואכן, במחקר שנערך על 320 ילדים דוברי עברית דיסלקטים מאובחנים בכיתות ג'-ה', נמצא כי 4.4% בלבד היו בעלי קשיים בסיסיים במיפוי אות-צליל. כלומר: לגבי רובם המכריע של לקויי הקריאה, חוסר היכולת לפענח אוטומטית מילים כתובות אינו נעוץ בקושי בזיהוי אותיות.

    על פי מחקרים, מרבית לקויי הקריאה מציגים קשיים הן בפענוח והן בהבנת הנקרא. עוד נמצא במחקר, כי עיכוב במיומנות פענוח אוטומטית גורר עיכוב בתהליך הרכישה של כתיב תקין, הבנת הנקרא והתפתחות כושר ההבעה בכתב. זאת מכיוון שבשונה מהקורא התקין, הקורא לקוי הקריאה, שלא הגיע לאוטומטיזציה של תהליכי פענוח בסיסי, נדרש להשקיע משאבי קשב רבים יחסית ברמת המילה הבודדת. כלומר – הקורא לקוי הקריאה מתאמץ ומבזבז אנרגיה כבר בשלב הפענוח, כך שלא נותרים לו מספיק משאבי קשב עבור תהליכי עיבוד מסדר גבוה.

    ממצאים מחקריים נוספים:

    בכל הקשור לפונולוגיה, למורפולוגיה ולסמנטיקה, ביצועיהם של לקויי קריאה נמוכים בהשוואה לקוראים תקינים בני גילם.

    לקויי קריאה עושים שימוש במבנים מורפולוגיים ותחביריים דלים בהשוואה לקוראים תקינים בני גילם, בע"פ ובכתב.

    לקויי קריאה רגישים למבנה התחבירי של המשפט פחות מאשר קוראים תקינים בני גילם.

    אתעכב על הממצא האחרון, מכיון שהוא קשור ישירות למחקר הנוכחי:

    באחד המחקרים נמצא, כי שטף הקריאה של קוראים תקינים בעת קריאת משפטים תקינים תחבירית היה טוב יותר מאשר בעת קריאת משפטים בלתי תקינים תחבירית. לגבי לקויי קריאה – ראשית, שטף הקריאה של לקויי הקריאה היה פחות טוב מזה של הקוראים התקינים בשתי קבוצות המשפטים; והממצא המשמעותי לענייננו: בניגוד למצב בקרב הקוראים התקינים, לא נמצא בקרב לקויי קריאה הבדל מובהק בין שטף קריאתם בעת קריאת משפטים תקינים תחבירית לבין שטף קריאתם בעת קריאת משפטים בלתי תקינים תחבירית.

    אם כן, המסגרות התחביריות והמורפולוגיות משפיעות על איכות הקריאה בקרב קוראים תקינים. הקורא התקין עושה שימוש בקשר מורפולוגיה, תחביר וסמנטיקה בעת הפענוח. כאשר קשר זה לקוי, משפיע הדבר לרעה על איכות הפענוח של הקורא התקין . המצב שונה בקרב לקויי קריאה – מידת השימוש שלהם בקשר שבין המורפולוגיה, התחביר והסמנטיקה היא קטנה יותר. בעת הפענוח לקויי קריאה יכולים להיעזר בקשר שבין מרכיבים לשוניים אלה במידה מועטה מזו של קוראים תקינים. זאת ועוד – קשר לקוי בין המרכיבים הלשוניים הללו אינו משפיע באופן ניכר על איכות הפענוח של לקויי הקריאה, וזאת בניגוד לקוראים התקינים.

    נשאלת השאלה, האם מצב זה נובע מחוסר ידע לגבי המבנים התחביריים והמורפולוגיים של המילים הנקראות, או שמא הידע קיים, אך הקושי בפענוח אינו מאפשר ללקויי הקריאה להפעילו.

    התשובה החד-משמעית היא, שחוסר הידע התחבירי-מורפולוגי משפיע על רמת הפענוח הנמוכה. זאת אנו יודעים ממחקרים שבחנו ידע תחבירי-מורפולוגי בעת שמיעת מילים והתבטאות בעל פה. במחקרים אלה נמצא, כי תפקודם של לקויי הקריאה בתחום זה, נמוך מזה של קוראים תקינים בני גילם, גם כאשר המשימות אינן דורשות קריאה או כתיבה.

    רוצים ללמוד באווירה אחרת?

    השאירו פרטים ונחזור בהקדם:


      הממליצים שלנו

      איריס סמליאן - אמא של אורן ובן

      ליאור דגן מורה מיוחד. מצליח לגרום גם לתלמיד שמאמין שהוא שונא ללמוד, לגלות בתוכו את הסקרנות ואת הרצון להבין. אני מאושרת שבחרתי בו כמורה לילדיי.

      רונית ל.

      ליאור בנה תכנית לימודים לבני ובהדרכתו ובתמיכתו, שכללה זמן מעבר לשיעורים, בני ניגש ליחידה הראשונה במתמטיקה ולאחריה ליחידה השנייה, וכן לשתי יחידות בלשון, והצליח בבחינות. ללא ליאור, בני היה ממשיך להאמין שמתמטיקה הינה מעבר ליכולותיו – ליאור עזר לו להאמין בעצמו וביכולותיו.

      איתי בראונשטיין - סטודנט באוניברסיטת ת"א

      ליאור עזר לי מאוד בשיעורים הפרטיים במהלך הסמסטר, שהתבצעו בעזרת תוכנת הסקייפ, ללמוד את החומר מרמה של חוסר הבנה כמעט מוחלט לרמה שאפשרה לי לעבור את המבחן במועד א'.

      אסנת טרנוס - מאמנת אישית, אמא של גיל

      מחוויה אישית מביקור אצל ליאור עם הבת שלי, אני יכולה להעיד על שיעור מצחיק ומעורר סקרנות. זו הייתה חוויה אחרת שונה מעוררת ובהחלט מלאת הומור וכיף גדול! ואנחנו למודי ניסיון עם דרכים אחרות. אני יכולה רק לומר בצער: חבל שלא פגשנו אותך הרבה לפני - הרבה תסכול היה נחסך מאיתנו.

      לימור פרידמן - ספרנית ומורה לפסנתר ומוסיקה בבית ספר תיכון

      הדילמות מוצגות ע'י ליאור בכישרון רב, בסיפורים שניתן להזדהות ולהתמגנט בקלות עם גיבוריהם. בכל הרצאה הצופה מצטייד בתובנות שעשויות לחולל שינוי משמעותי בהמשך דרכו בחיים. ניכר כי נעשתה הכנה רבה וחשיבה עמוקה בדרך ההגשה וכן רצון אדיר לסייע ולהוביל את הצופה למסע אל מחוזות חשובים בעבורו. אני מודה מעומק הלב לליאור על הרצאותיו המעולות ומצפה לעוד רבות.

      אורנה אנגל - מורה לאומנות ומחנכת

      ליאור מביא מסר חשוב, אולי החשוב ביותר שניתן להביא: "הייה אתה, בדיוק כמו שאתה." החיבור של ליאור לדמויות שהוא מספר עליהן מתגלה במהלך ההרצאה, והוא נוגע ללב ומשעשע כאחד.

      לירי שדמי - יועצת חינוכית ומלווה ילדים עם צרכים מיוחדים

      אני מלאת התפעלות מהדרך שלך לעבוד עם הנערה הזאת גם במתמטיקה וגם בפן ההתנהגותי והמוסרי. תבורך.

      אביגיל אורן - מורה למתמטיקה בחינוך הרגיל והמיוחד

      ליאור הוא נכס. כשליאור לוקח מקרה לידיו הוא נותן את הנשמה ואינו חוסך שמץ של מאמץ. הוא מתייחס לכל מקרה כאילו הוא במרכז עולמו.
      חברת פרסום דיגיטלי חברת פרסום דיגיטלי