מעוניינים באוירת לימודים שונה ורגועה?

השאירו פרטים ונחזור בהקדם

    לשון: תחביר ומערכת הפועל – מציאת נשוא פועלי

    מציאת נשוא פועלי

    כאשר אנו מלמדים את ניתוח המשפט הפועלי, אנו נוהגים לומר לתלמידינו, שהדבר הראשון שמחפשים במשפט הוא פועל. ואיך מזהים פועל? לנו זה ברור. ולתלמידים?

    למשל, במשפט הבא: "על אף התגברותה של הסופה המשכנו בדרכנו."

    הפועל הוא, כידוע לנו, "המשכנו". אך ישנם תלמידים, בעיקר לקויי למידה, שיכולים לסמן כפועל את "התגבּרותהּ", או את "בדרכּנו". השגיאה נובעת מהיעדר שיטה סדורה – התלמיד מסמן מה ש-"נראה לו" כפועל. אולי מפני שמציאת פועל נראית לנו מיומנות בסיסית, על גבול המובן-מאליו, לא תמיד אנו מציעים שיטה סדורה לשם כך.

    השיטות שאנו מציעים (ואני מסתמך רק על מה שמוכּר לי ועל מה שאני רואה בשטח) אינן באמת מסייעות לתלמידים המתקשים. אני נתקל רבות במשפט: "פועל זה פג"ז: פועל-גוף-זמן." חלק מהתלמידים שמגיעים אליי, אינם מצליחים לראות בכך יותר מאשר סיסמה קליטה.

    יש ואנו אומרים לתלמידינו "את הפועל ניתן להטות בזמנים ובגופים השונים." אנו מציגים דוגמאות להטיות, נותנים לתלמיד להתנסות בהטיות פעלים, ואם הוא מצליח בכך, נדמה לנו ולתלמיד שהוא אכן הבין. אבל… תלמידים "מצליחים" להטות בזמנים ובגופים גם שמות עצם! למשל, תלמיד יכול "להטות" את המילה "התגברותה" כך: "התגברותו, התגברותי…" או אפילו בזמנים וגופים: "התגברנו, נתגבר…" איך נסביר לו איפה הטעות בלי להסתבך?

    ההצעה שלי להוראת שיטה יעילה לזיהוי פועל במשפט: להנחות את התלמיד לשנות את זמן המשפט (לגבי תלמידים לקויי שפה, ייתכן שהמשימה הזאת תהיה קשה במידת מה. אין בכך כל פסול, להפך). אם נשנה את המשפט שבדוגמא לזמן עתיד, נקבל: "על אף התגברותה של הסופה נמשיך בדרכנו."

    מה הִטִּינוּ? המילה שהיה עלינו להטות – זהו הפועל. מכאן אפשר להגיע להגדרה תחבירית לפועל, הגדרה שתלויה בהקשר משפט: המילה שאנו מטים בעת שינוי זמן המשפט – זהו הפועל.

    בשיטה הזאת באים לידי ביטוי שני עקרונות חשובים ביותר:

    ראשית, התלמיד אקטיבי. התלמיד מפעיל חשיבה לשונית במהלך הבנת הדברים, ואף מתרגל מיומנות לשונית נוספת לזו שהוא לומד (הטיית משפט בזמנים שונים בנוסף לזיהוי פועל). בנוסף – התלמיד מבין איך לבודד יחידה מתוך המשפט.

    עוד על בידוד יחידות שונות בתוך המשפט, מהי חשיבות המיומנות הזאת לניתוח התחבירי, להבנת משפט ואף להבנת פסקה – בפעם הבאה.

     

     

    רוצים ללמוד באווירה אחרת?

    השאירו פרטים ונחזור בהקדם:


      הממליצים שלנו

      איריס סמליאן - אמא של אורן ובן

      ליאור דגן מורה מיוחד. מצליח לגרום גם לתלמיד שמאמין שהוא שונא ללמוד, לגלות בתוכו את הסקרנות ואת הרצון להבין. אני מאושרת שבחרתי בו כמורה לילדיי.

      רונית ל.

      ליאור בנה תכנית לימודים לבני ובהדרכתו ובתמיכתו, שכללה זמן מעבר לשיעורים, בני ניגש ליחידה הראשונה במתמטיקה ולאחריה ליחידה השנייה, וכן לשתי יחידות בלשון, והצליח בבחינות. ללא ליאור, בני היה ממשיך להאמין שמתמטיקה הינה מעבר ליכולותיו – ליאור עזר לו להאמין בעצמו וביכולותיו.

      איתי בראונשטיין - סטודנט באוניברסיטת ת"א

      ליאור עזר לי מאוד בשיעורים הפרטיים במהלך הסמסטר, שהתבצעו בעזרת תוכנת הסקייפ, ללמוד את החומר מרמה של חוסר הבנה כמעט מוחלט לרמה שאפשרה לי לעבור את המבחן במועד א'.

      אסנת טרנוס - מאמנת אישית, אמא של גיל

      מחוויה אישית מביקור אצל ליאור עם הבת שלי, אני יכולה להעיד על שיעור מצחיק ומעורר סקרנות. זו הייתה חוויה אחרת שונה מעוררת ובהחלט מלאת הומור וכיף גדול! ואנחנו למודי ניסיון עם דרכים אחרות. אני יכולה רק לומר בצער: חבל שלא פגשנו אותך הרבה לפני - הרבה תסכול היה נחסך מאיתנו.

      לימור פרידמן - ספרנית ומורה לפסנתר ומוסיקה בבית ספר תיכון

      הדילמות מוצגות ע'י ליאור בכישרון רב, בסיפורים שניתן להזדהות ולהתמגנט בקלות עם גיבוריהם. בכל הרצאה הצופה מצטייד בתובנות שעשויות לחולל שינוי משמעותי בהמשך דרכו בחיים. ניכר כי נעשתה הכנה רבה וחשיבה עמוקה בדרך ההגשה וכן רצון אדיר לסייע ולהוביל את הצופה למסע אל מחוזות חשובים בעבורו. אני מודה מעומק הלב לליאור על הרצאותיו המעולות ומצפה לעוד רבות.

      אורנה אנגל - מורה לאומנות ומחנכת

      ליאור מביא מסר חשוב, אולי החשוב ביותר שניתן להביא: "הייה אתה, בדיוק כמו שאתה." החיבור של ליאור לדמויות שהוא מספר עליהן מתגלה במהלך ההרצאה, והוא נוגע ללב ומשעשע כאחד.

      לירי שדמי - יועצת חינוכית ומלווה ילדים עם צרכים מיוחדים

      אני מלאת התפעלות מהדרך שלך לעבוד עם הנערה הזאת גם במתמטיקה וגם בפן ההתנהגותי והמוסרי. תבורך.

      אביגיל אורן - מורה למתמטיקה בחינוך הרגיל והמיוחד

      ליאור הוא נכס. כשליאור לוקח מקרה לידיו הוא נותן את הנשמה ואינו חוסך שמץ של מאמץ. הוא מתייחס לכל מקרה כאילו הוא במרכז עולמו.
      חברת פרסום דיגיטלי חברת פרסום דיגיטלי