מעוניינים באוירת לימודים שונה ורגועה?

השאירו פרטים ונחזור בהקדם

    שרון: לקות למידה חריפה – חוסר יכולת ללמוד? ההפך הוא הנכון!

    מדוע לקויי שפה נדרשים להתאמץ הרבה יותר ממישהו אחר על מנת לבצע חישובים "פשוטים"? הרי לכאורה – זה לא קשור לשפה. ומדוע זו שגיאה מוחלטת לומר (כפי שחשבו במכינה ששרון ניסתה להתקבל אליה), שהקושי של לקויי שפה בלשון ובלמידה מעיד על אינטיליגנציה נמוכה? שוב: זו שגיאה! על מנת לענות על השאלות הללו, חייבים להבין במדויק את השפעת הלקות.

    שרון (שם בדוי), נערה עם לקות שפה חריפה, למדה אצלי ארבע שנים, ולמרות קשייה עברה בהצלחה את בחינות הבגרות. כשרצתה להמשיך ללמוד ולהתקדם, נתקלה בקושי בלתי צפוי: במכינה שפנתה אליה (ככל הזכור לי הייתה זו מכינה, אך ייתכן שמדובר במסגרת אקדמית אחרת), הטילו ספק ביכולת ללמוד. היא הייתה זקוקה להתאמות במבחנים (במאמר שבקישור זה מובהר, מדוע מדובר בהתאמות ולא ב"הקלות"), ובמכינה סברו, שאם היא זקוקה להתאמות כאלה – אז היא בוודאי לא מסוגלת ללמוד בכלל. כתבתי עבור שרון את המכתב שלפניכם, ובו הבהרתי במדויק מהי לקות הלמידה של שרון, כיצד היא משפיעה, ומדוע אין זה נכון, ואף לא קרוב לנכון, ליצור זהות בין לקות למידה, קשה ככל שתהיה, לבין חוסר יכולת ללמוד. למעשה: ההפך הוא הנכון. ככל הידוע לי – שרון התקבלה לאותה מסגרת אקדמית או קדם-אקדמית, וכמובן – הצליחה ושגשגה שם.

     

    לכבוד

    ___________________,

    הנדון: שרון

    שרון למדה אצלי החל מכיתה ט' ועד סוף י"ב. השיעורים עסקו בהבנת הנקרא והבעה ובהעשרה לשונית ככלי להתמודדות עם לקות הלמידה של שרון (על כך בהמשך), וכן בהכנה לבגרות במקצועות הבאים: לשון, מתמטיקה, ספרות, היסטוריה ואזרחות. תדירות השיעורים: בדרך כלל פעם בשבוע, ובתקופות של בגרות או תקופות "לחוצות" אחרות – פעמיים בשבוע. השיעורים התקיימו תוך שיתוף פעולה עם צוות המורים בביה"ס.

    לשרון לקות למידה קשה ביותר, הבאה לידי ביטוי בראש ובראשונה בתחום השפה והקישור בין הגאים למשמעות. הדבר דורש ממנה להפעיל מאמץ רב בהרבה מכפי שאדם "רגיל" ללא לקות (או עם לקות במידה נמוכה יותר) נדרש להפעיל, וזאת אף בפעולות "פשוטות" ובסיסיות. הדוגמא הבאה תמחיש את דבריי אלה:

    לדובר עברית ללא לקות או עם לקות במידה נמוכה מזו של שרון, ברור כמובן מאליו, שהמילה "שישים" נשמעת דומה למילה "שש", שהמילה "שבעים" נשמעת דומה למילה "שבע" וכו'. וכאשר אותו דובר רגיל נדרש לספור עד מאה, אין לו כל בעיה לעשות אנלוגיה מהספרות למספרים הדו-ספרתיים: כפי ששמונה מגיע אחרי שבע, כך שמונים מגיע אחרי שבעים.

    שרון, לעומת זאת, איננה שומעת את הדמיון הצלילי הזה באופן טבעי. לכן, יכולתה להיעזר ב"שש-שבע-שמונה" על מנת לשלוף מידית את הסדר "שישים-שבעים-שמונים" היא מוגבלת. על מנת לספור עד מאה שרון צריכה להפעיל חשיבה וזיכרון במידה גבוהה בהרבה מאלה שנדרש להם דובר העברית הממוצע.

    אין באמור לעיל, כמובן, כדי לטעון כי שרון מפגינה קושי בספירה – הרי שרון עמדה בהצלחה בבחינות הבגרות במתמטיקה – אלא להראות על כך שגם פעולות "פשוטות" דורשות ממנה מאמץ רב. שרון בפירוש מסוגלת לבצע כל מטלה לימודית, גם מורכבת ומסובכת, אלא שמשאבי הקשב, הריכוז והמאמץ שהיא נדרשת להשקיע לשם כך – גבוהים בהרבה מאלה שנדרש להם תלמיד אחר.

    בנוסף, שרון מתקשה ללמוד כל מושג לימודי חדש, ובמיוחד כל מושג מופשט. חשוב להדגיש: אין הדבר נובע מיכולת הפשטה נמוכה. יכולתה של שרון להבין דברים מורכבים ואף עמוקים איננה נופלת ולוּ במעט מזו של בני גילה, ובמובנים מסוימים אף גבוהה יותר. הקושי נובע מהלקות השפתית: הלקות השפתית של שרון מקשה עליה לקשר באופן אינטואיטיבי מושגים חדשים למילים שהיא כבר מכירה. כאשר שרון התחילה את לימודיה אִתִּי, היה לה קשה מאוד להבין את הקשר בין כל מושג חדש או מיומנות חדשה, לחומר הקודם שלמדה, ובדרך כלל אף יצאה מהנחה שקשר זה אינו קיים כלל. במהלך הלמידה וההתקדמות, בנינו דרכים להבין את הקשרים בין הדברים, כך ששרון יכולה להסיק מסקנות מחומר קודם לגבי מושגים חדשים ולגבי חומר חדש, ברמה שאיננה נופלת מהנדרש. אך חשוב מאוד לזכור: שרון משקיעה לשם כך משאבי קשב ומאמצים מרובים בהרבה מאלה שנדרש להם תלמיד אחר עם אותה רמת ידע ואינטליגנציה.

    שרון עברה בהצלחה את כל בחינות הבגרות, ובהחלט יש לה הכישורים והיכולות הנדרשים על מנת להצליח בלימודים גבוהים, אך כפי שכתבתי קודם – המאמצים שהיא נדרשת להשקיע על מנת להביאן לידי ביטוי, הם גבוהים בהרבה מאלה שנדרש להם תלמיד אחר.

    כאן המקום לציין בנימה אישית יותר, עד כמה היה לי נעים ומהנה לעבוד עם שרון. במהלך כל תקופת הלמידה שרון הפגינה מוטיבציה אדירה, ובאמת שאינני נוקט לשון הגזמה, ולא חסכה מעצמה כל מאמץ על מנת להתקדם ולהצליח. אני מאחל לשרון הצלחה רבה בלימודים ובכל אשר תפנה.

    אשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה והבהרה,

    בברכה,

    ליאור דגן

    רוצים ללמוד באווירה אחרת?

    השאירו פרטים ונחזור בהקדם:


      הממליצים שלנו

      איריס סמליאן - אמא של אורן ובן

      ליאור דגן מורה מיוחד. מצליח לגרום גם לתלמיד שמאמין שהוא שונא ללמוד, לגלות בתוכו את הסקרנות ואת הרצון להבין. אני מאושרת שבחרתי בו כמורה לילדיי.

      רונית ל.

      ליאור בנה תכנית לימודים לבני ובהדרכתו ובתמיכתו, שכללה זמן מעבר לשיעורים, בני ניגש ליחידה הראשונה במתמטיקה ולאחריה ליחידה השנייה, וכן לשתי יחידות בלשון, והצליח בבחינות. ללא ליאור, בני היה ממשיך להאמין שמתמטיקה הינה מעבר ליכולותיו – ליאור עזר לו להאמין בעצמו וביכולותיו.

      איתי בראונשטיין - סטודנט באוניברסיטת ת"א

      ליאור עזר לי מאוד בשיעורים הפרטיים במהלך הסמסטר, שהתבצעו בעזרת תוכנת הסקייפ, ללמוד את החומר מרמה של חוסר הבנה כמעט מוחלט לרמה שאפשרה לי לעבור את המבחן במועד א'.

      אסנת טרנוס - מאמנת אישית, אמא של גיל

      מחוויה אישית מביקור אצל ליאור עם הבת שלי, אני יכולה להעיד על שיעור מצחיק ומעורר סקרנות. זו הייתה חוויה אחרת שונה מעוררת ובהחלט מלאת הומור וכיף גדול! ואנחנו למודי ניסיון עם דרכים אחרות. אני יכולה רק לומר בצער: חבל שלא פגשנו אותך הרבה לפני - הרבה תסכול היה נחסך מאיתנו.

      לימור פרידמן - ספרנית ומורה לפסנתר ומוסיקה בבית ספר תיכון

      הדילמות מוצגות ע'י ליאור בכישרון רב, בסיפורים שניתן להזדהות ולהתמגנט בקלות עם גיבוריהם. בכל הרצאה הצופה מצטייד בתובנות שעשויות לחולל שינוי משמעותי בהמשך דרכו בחיים. ניכר כי נעשתה הכנה רבה וחשיבה עמוקה בדרך ההגשה וכן רצון אדיר לסייע ולהוביל את הצופה למסע אל מחוזות חשובים בעבורו. אני מודה מעומק הלב לליאור על הרצאותיו המעולות ומצפה לעוד רבות.

      אורנה אנגל - מורה לאומנות ומחנכת

      ליאור מביא מסר חשוב, אולי החשוב ביותר שניתן להביא: "הייה אתה, בדיוק כמו שאתה." החיבור של ליאור לדמויות שהוא מספר עליהן מתגלה במהלך ההרצאה, והוא נוגע ללב ומשעשע כאחד.

      לירי שדמי - יועצת חינוכית ומלווה ילדים עם צרכים מיוחדים

      אני מלאת התפעלות מהדרך שלך לעבוד עם הנערה הזאת גם במתמטיקה וגם בפן ההתנהגותי והמוסרי. תבורך.

      אביגיל אורן - מורה למתמטיקה בחינוך הרגיל והמיוחד

      ליאור הוא נכס. כשליאור לוקח מקרה לידיו הוא נותן את הנשמה ואינו חוסך שמץ של מאמץ. הוא מתייחס לכל מקרה כאילו הוא במרכז עולמו.
      חברת פרסום דיגיטלי חברת פרסום דיגיטלי