מעוניינים באוירת לימודים שונה ורגועה?

השאירו פרטים ונחזור בהקדם

    "יכולות קוגניטיביות נמוכות מאוד"?

    שלום לכל קוראי האתר, לכל הסקרנים ואוהבי האדם,

    אבקש לספר על ילדה שלמדה אצלי – הייתה אז בכיתה ג'. נקרא לה אדווה. בשיחה המקדימה המורה שלה אמרה לי עליה כך:

    "יכולות קוגניטיביות נמוכות מאוד. כשהיא קוראת – היא פשוט לא מבינה כלום-כלום-כלום! הבנת הנקרא – אפס!"

    אם כך, העליתי השערה, ייתכן שאדווה לא קוראת היטב. שהרי – אם הקריאה אינה מדויקת או שהיא דורשת מאמץ רב, הדבר פוגם בהבנת הנקרא. (כתבתי פסקה שמבהירה זאת במאמר קצר על לקויי קריאה, בקישור זה)

    "בכלל לא, היא דווקא קוראת מ-עו-לה! כבר בכיתה א' היא הייתה הראשונה בקריאה. לא תאמין כמה מהר וטוב היא קוראת."

    "זה מפתיע," אמרתי. 

    "מפתיע? אני מתפלאת עליך. זה כל כך פשוט, אני יכולה להסביר לך את זה בשתי שניות: תבין, קריאה זה טכני. לזכור אותיות וסימני ניקוד אין לה בעיה, כי בללמוד כמו תוכי – בזה היא אלופה. ככה זה בכל דבר, לא רק בלימודים. אני יודעת מההורים שלה. כל מה שטכני ורק לזכור היא יודעת מצוין, ומה שצריך טיפה להפעיל את המוח – אפס!"

    השיחה הזאת לא נעמה לי (חשוב לי להדגיש שאותה מורה לא מייצגת את רוב המורים שאני משוחח איתם), וממילא קיבלתי כבר את המידע שהיה דרוש לי, אז סיימתי את השיחה, והמתנתי בסבלנות למפגש הראשון שלי עם אדווה, שהיא, כזכור:

    אפס מוחלט ב"להפעיל את המוח", אַ-לּוּ-פָה בקריאה ובכל מה ש"רק טכני".

    במפגש נפתרה התעלומה, אמנם לא תוך שתי שניות אלא במשך מספר דקות. אדווה ניגשה לקריאה בחיוך ובביטחון עצמי מופגן, ובאמת קראה מהר מאוד, אפילו "בלעה מילים" מפעם לפעם. היה עליי להקשיב במלוא תשומת הלב על מנת לגלות שהיו לה כמה שגיאות קטנות פה-ושם. בעצם, לא הייתי בטוח שאלה באמת שגיאות. למשל, כשהגיעה למילה "שולט", ביטאה משהו שנשמע כמו "שולה". ואולי זה היה "שולש" או "שולס"? ואולי היא כן אמרה "שולט", ובגלל הדיבור המהיר לא שמעתי היטב? בלבלה אותי לגמרי, הילדה הזאת. אז ביקשתי ממנה לקרוא לאט.

    "לא צריך, אני יכולה לקרוא מהר. אני קוראת הכי מהר בכיתה, כבר מכיתה א'!"

    את המשפט הזה אדווה לא אמרה בדיבור מהיר, לפחות לא כמו בקריאה. 

    עמדתי על כך שתקרא לאט, ושתקרא מילים מסוימות ללא הקשר משפט. ואז התברר ש…

    אדווה לא זוכרת את כל האותיות. כלומר – זוכרת, אבל לא בשליפה. היא זקוקה לשניָּה או לשתי שניות על מנת להיזכר בצליל של האות ט', למשל. כאשר המילה נתונה בהקשר, אדווה יכולה לסרוק במהירות את המשפט ולנחש את המילה הנכונה מתוך ההקשר. הניחוש שלה בדרך כלל נכון – כנראה מדובר בילדה בעלת מחשבה חדה וחריפה. אך לא תמיד הניחוש נכון, וקורה גם שלא עולה בדעתה מילה מתאימה, ואז… כשאדווה מגיעה לאות שהיא לא זוכרת, היא פשוט לא קוראת אותה, או שהיא מבטאת עיצור לא ברור. כדי להסוות זאת, היא קוראת מראש הכול במהירות. אין ספק שבדרך זו היא לא יכולה להבין מה היא קוראת.

    כלומר, אדווה מרמה?

    גם אם כן – היא מספקת לנו בדיוק את מה שאנו רוצים.

    אני מתאר לעצמי שרבּים מכּם תוהים למה אני מתכוון כאן, ואיך המשפט האחרון קשור בכלל למשהו, ואני גם בטוח ש…

    חלק מכם שואלים את עצמכם – כפי שהמורה שאלה אותי לאחר מכן, וגם ההורים – מה, יכול להיות שזו ילדה כזאת סוּפּר-מתוחכמת?

    אז בטח שיכול להיות. הינה ההסבר שלי, בבקשה:

    נניח שאני ילד שמתקשה בכל מיני דברים – למשל, בלהבין מה שאומרים לי, או בלהביע את עצמי באופן מובן. הקשיים שלי יכולים לנבוע מכל מיני גורמים שאינם קשורים כלל בחשיבה/אינטיליגנציה – למשל, חוסר ידע אמפליציסטי (הסבר על כך – כאן). ינבעו הקשיים מהיכן שינבעו – אני, הילד, מרגיש רע עם זה, בטוח שאני לא מסוגל… הסביבה לא מבינה אותי… אני מרגיש שאני טיפש וכולם חושבים שאני טיפש…

    אבל יש דברים מסוימים, קטנים, חסרי חשיבות, שאני כן מצליח בהם – אז ודאי שאטיל את כל יהבי, את כל האנרגיות וההשקעה שלי – רק בהם; עד שהסביבה רואה אותי, וגם אני רואה את עצמי, כאחד ש"מעולה רק ב…". ומרוצים ממני. יש לי משבצת משלי, ואני מתנהל כך שאשאר תמיד בתוך גבולות המשבצת הזאת. מה, אני טיפש, שאסתכן בלחזור להיות "הטיפש"?

    אבל מה אם גם באחד הדברים האלה אני מגלה שאני לא ממש מצליח? נחזור לאדווה – אדווה הגיעה לכיתה א', קיבלה מהסביבה מסר שלקרוא זה אחד הדברים שאמורים להיות קלים עבורה, וגילתה שגם בזה היא מתקשה. אז לא נורא – הרי המבוגרים כל כך בטוחים שהיא מצליחה ב"רק טכני", שקל מאוד לשטות בהם.

    גם אם כל האמור לעיל נשמע הגיוני ו"מסתדר" – אין, כמובן, להסתפק בכך – שהרי מדובר בהשערות, ויש לאמתן ולבססן. הביסוס, שכלל בין היתר שיחות נוספות עם הוריה של אדווה ועם מורתה, העלה שהדברים אכן תאמו את מצבה.

    העבודה שלי בתהליך הלִיבֶּ"ר (למידה ייחודית בשיטת רבדים), הייתה מערכתית – גם שיקום לימוד הקריאה, גם שיקום הביטחון העצמי והערך העצמי של אדווה, ובעיקר – תהליך עם מורתה ועם הוריה.

    רוצים ללמוד באווירה אחרת?

    השאירו פרטים ונחזור בהקדם:


      הממליצים שלנו

      איריס סמליאן - אמא של אורן ובן

      ליאור דגן מורה מיוחד. מצליח לגרום גם לתלמיד שמאמין שהוא שונא ללמוד, לגלות בתוכו את הסקרנות ואת הרצון להבין. אני מאושרת שבחרתי בו כמורה לילדיי.

      רונית ל.

      ליאור בנה תכנית לימודים לבני ובהדרכתו ובתמיכתו, שכללה זמן מעבר לשיעורים, בני ניגש ליחידה הראשונה במתמטיקה ולאחריה ליחידה השנייה, וכן לשתי יחידות בלשון, והצליח בבחינות. ללא ליאור, בני היה ממשיך להאמין שמתמטיקה הינה מעבר ליכולותיו – ליאור עזר לו להאמין בעצמו וביכולותיו.

      איתי בראונשטיין - סטודנט באוניברסיטת ת"א

      ליאור עזר לי מאוד בשיעורים הפרטיים במהלך הסמסטר, שהתבצעו בעזרת תוכנת הסקייפ, ללמוד את החומר מרמה של חוסר הבנה כמעט מוחלט לרמה שאפשרה לי לעבור את המבחן במועד א'.

      אסנת טרנוס - מאמנת אישית, אמא של גיל

      מחוויה אישית מביקור אצל ליאור עם הבת שלי, אני יכולה להעיד על שיעור מצחיק ומעורר סקרנות. זו הייתה חוויה אחרת שונה מעוררת ובהחלט מלאת הומור וכיף גדול! ואנחנו למודי ניסיון עם דרכים אחרות. אני יכולה רק לומר בצער: חבל שלא פגשנו אותך הרבה לפני - הרבה תסכול היה נחסך מאיתנו.

      לימור פרידמן - ספרנית ומורה לפסנתר ומוסיקה בבית ספר תיכון

      הדילמות מוצגות ע'י ליאור בכישרון רב, בסיפורים שניתן להזדהות ולהתמגנט בקלות עם גיבוריהם. בכל הרצאה הצופה מצטייד בתובנות שעשויות לחולל שינוי משמעותי בהמשך דרכו בחיים. ניכר כי נעשתה הכנה רבה וחשיבה עמוקה בדרך ההגשה וכן רצון אדיר לסייע ולהוביל את הצופה למסע אל מחוזות חשובים בעבורו. אני מודה מעומק הלב לליאור על הרצאותיו המעולות ומצפה לעוד רבות.

      אורנה אנגל - מורה לאומנות ומחנכת

      ליאור מביא מסר חשוב, אולי החשוב ביותר שניתן להביא: "הייה אתה, בדיוק כמו שאתה." החיבור של ליאור לדמויות שהוא מספר עליהן מתגלה במהלך ההרצאה, והוא נוגע ללב ומשעשע כאחד.

      לירי שדמי - יועצת חינוכית ומלווה ילדים עם צרכים מיוחדים

      אני מלאת התפעלות מהדרך שלך לעבוד עם הנערה הזאת גם במתמטיקה וגם בפן ההתנהגותי והמוסרי. תבורך.

      אביגיל אורן - מורה למתמטיקה בחינוך הרגיל והמיוחד

      ליאור הוא נכס. כשליאור לוקח מקרה לידיו הוא נותן את הנשמה ואינו חוסך שמץ של מאמץ. הוא מתייחס לכל מקרה כאילו הוא במרכז עולמו.
      חברת פרסום דיגיטלי חברת פרסום דיגיטלי