מעוניינים באוירת לימודים שונה ורגועה?

השאירו פרטים ונחזור בהקדם

    גיל: לא מבין שמשפילים אותו? לא בדיוק

    הערות:

    1. שמות הנער ואביו – בדויים.
    2. המספרים שבסוגריים מציינים את פרק הזמן המדויק כפי שמופיע בהקלטה. לא תמיד חשוב לציין זאת, אך במקרה הזה, שהוא מתעתע במיוחד, הדבר היה הכרחי.
    3. במסמך המקורי הופיעו גם הערות שוליים והסברים נלווים נוספים.
    4. כיום גיל במצב מצוין.

    הרקע לתהליך האמבּ"ר:

    לדברי האב יעקב (הדברים נאמרו בשיחת טלפון ב-****), גיל זקוק לעזרה בכל הקשור לביטחון העצמי ולהתנהלות בחברה. יעקב תֵאֵר סיטואציה שבהּ גיל הושפל, אך נראה שלא הבין זאת.

    מהלך המפגש:

    1. (0-7:08) קטעים מסרט סלפּסטיק אילם קלאסי; הסרט מתאפיין במגוון הבעות פנים ומחוות גופניות המלוות את הדיבורים וההתרחשויות. במהלך הצפייה הפניתי את תשומת לבו של גיל לכך, כמו גם לטון הדיבור ולדברים שאנו יכולים ללמוד מכך על הדמויות ועל היחסים ביניהן. מהבעת הפנים ואופן ההקשבה של גיל אני יכול להסיק במידה גבוהה של ודאות, שההתייחסות לכך חדשה לו. אין כוונתי שגיל מתקשה להבחין במחוות הבלתי מילוליות – מהבעותיו עולה שהוא הבחין בכולן היטב – אלא שייחוס משמעות כלשהי אליהן דורש ממנו מאמץ, והוא ככל הנראה מתקשה לעשות זאת "בזמן אמת". על כן, גיל בסיכון להיקלעות לסיטואציה כגון זו שתוארה בשיחת הטלפון המקדימה.
    2. (7:09-7:25) מעברון לפני השלבים הבאים (שהם קשים): לכאורה עניינים אגביים – האם ההקלטה עבדה וכו'. חשוב: אני שואל כאן את גיל, מסתמך על תשובתו. אינני יודע עד כמה גיל מודע לכך – דבר מעין זה, גם כשמדובר בדבר שולי, גורם לו הנאה רבה וממלא אותו בתחושת חיוניות. בכוונתי לעשות בכך שימוש רב בתהליך בניית הביטחון העצמי.
    3. (7:26-8:36) שאלתי את גיל אם הוא יודע לשם מה בא אליי. משפת הגוף + אופן ההתבטאות (הגייה יותר קצרה ונטייה לבלוע עיצורים – דיבורו של גיל לא התאפיין בכך בחלקי המפגש האחרים) אפשר להסיק במידה גבוהה של ודאות שגיל לא הרגיש בנוח לדבר על כך, וככל הנראה הזכרת העניין העלתה בו מחשבות/זיכרונות שבשלב זה הוא מתקשה להתעמת איתם.
    4. (8:38-31:01) משחק-חידה "אגדת שלושה וארבעה": משחק-חידה מאתגר הכולל מספר חיילי דמקה הנעים על חלק מלוח הדמקה. על מנת לפתור את החידה וליישם את הפתרון, יש לנסח עיקרון במילים ברורות, תוך הפעלת מיומנויות לשוניות (ניסוח, תמצות, הכללה) והתייחסות למרחב שבו מתרחשים הדברים. גיל זיהה את העיקרון, אך התקשה במיוחד לנסחו במילים, ומתוך כך התקשה ליישמו. גיל התקשה להפעיל הכללה ("צבעים" במקום "שחור-לבן") וניסוח תמציתי. עוד התקשה בהבחנה בין מושגים דומים ("קרוב" לעומת "צמוד"). הקושי גבר כאשר אמרתי לו שהוא קרוב לניסוח הנכון, או כאשר הצבעתי על כך שהוא מבין אך לא מנסח נכון. במקרים אלה (14:59 למשל), הדברים שאמר התרחקו ממה שחשב. הסברתי לו על מצב זה ועל מעגל הקסמים השלילי שעלול להתקיים כתוצאה מכך. גיל הבין היטב את כוונתי, אמר שזה מוכר לו ושדברים מעין אלה קורים לו. המשכתי והסברתי על המצב של להיות שבוי בתדמית כתוצאה מכך. גיל הבין זאת, כל זה היה מוכר לו – אמנם ההגדרות היו חדשות עבורו, אך המצבים המתוארים מוכרים לו היטב. הצגתי בפניו את המצב שאנו נתקדם לקראתו – הדברים שגיל יביע יִתְאֲמוּ למה שאכן ירצה להביע. חשוב: אפשר לראות בבירור שהבעייתיות בהבעה משפיעה לרעה על החשיבה של גיל ועל הבחנתו בין דברים רלוונטיים ולא רלוונטיים (למשל, צבע המשבצות).
    5. (32:20-51:47) שיחה על עצם הדבר שאנו עוסקים בו; שאלות לגבי סיטואציות שגיל עמד בהן הקשורות לכך, וסיפור שלי על סיטואציה מביכה הקשורה לתקופה שבּהּ הייתי בעצמי במצב של ביטחון עצמי נמוך. גיל דיבר בפתיחות, שיתף אותי במצבים בעייתיים שהוא רוצה לשנות. אופן הדיבור שלו היה שונה מזה שבשלב 3 – קרוב יותר לרהיטות מבחינת התחביר, הגייה ללא בליעת עיצורים. בהצטרף לתוכן דבריו, אפשר לראות בכך סימן לאופטימיות שהוא חש בנוגע לתהליך ולהתקדמות המצופה.

    השערה שלי לגבי הסיטואציה שבה גיל נראה כלא מבין שמשפילים אותו: אני סבור, שגיל הבין/הרגיש שדבר מה שלילי מתרחש, ושהדבר קשור בו; אך מכיוון שהוא מבין את המחוות הבלתי מילוליות באופן חלקי בלבד, התקשה לעמוד על טיבו של הדבר. משום כך, בהצטרף לקשיי ההבעה – היה מוצא את עצמו במצב מביך ביותר אלו היה מנסה לתת ביטוי מילולית להבנתו/הרגשתו זו; לכן העדיף, כברירת מחדל (אין באפשרותי להעריך עד כמה העדפתו זו מודעת), להתנהג כאילו הכול כרגיל. מטרה מרכזית של התהליך עבור גיל: מניעת מצבים כגון זה. 

    תכנון ליבּר (למידה ייחודית בשיטת רבדים)

    בניית ביטחון עצמי עבור גיל

    1. גיל ילמד להביע את מחשבותיו ורגשותיו באופן מדויק ככל האפשר. חשוב: גיל יגיע למיומנות שתאפשר לו להפעיל בחירה – מתי, בפני מי ועד איזו מידה הוא מעוניין בכך.
    2. גיל ילמד לפרש נכונה את משמעויותיהם של ביטויים לא מילוליים שונים, ולקשר ביניהם לבין מצבים, דיבורים והתרחשויות.
    3. גיל ילמד מהן דרכי ההתמודדות הנכונות עבורו במצבים שונים.

    סעיפים 1-3 מכוונים לכך שגיל יידע למנוע באופן פעיל מצבים שליליים, כמו גם ליצור מצבים חיוביים עבור עצמו ועבור מי שגיל ימצא אותו ראוי לכך.

    נהניתי מאוד לעבוד עם גיל במפגש זה, ואני שמח עד מאוד על הזכות להיטיב עמו ולקדמו.

    רוצים ללמוד באווירה אחרת?

    השאירו פרטים ונחזור בהקדם:


      הממליצים שלנו

      איריס סמליאן - אמא של אורן ובן

      ליאור דגן מורה מיוחד. מצליח לגרום גם לתלמיד שמאמין שהוא שונא ללמוד, לגלות בתוכו את הסקרנות ואת הרצון להבין. אני מאושרת שבחרתי בו כמורה לילדיי.

      רונית ל.

      ליאור בנה תכנית לימודים לבני ובהדרכתו ובתמיכתו, שכללה זמן מעבר לשיעורים, בני ניגש ליחידה הראשונה במתמטיקה ולאחריה ליחידה השנייה, וכן לשתי יחידות בלשון, והצליח בבחינות. ללא ליאור, בני היה ממשיך להאמין שמתמטיקה הינה מעבר ליכולותיו – ליאור עזר לו להאמין בעצמו וביכולותיו.

      איתי בראונשטיין - סטודנט באוניברסיטת ת"א

      ליאור עזר לי מאוד בשיעורים הפרטיים במהלך הסמסטר, שהתבצעו בעזרת תוכנת הסקייפ, ללמוד את החומר מרמה של חוסר הבנה כמעט מוחלט לרמה שאפשרה לי לעבור את המבחן במועד א'.

      אסנת טרנוס - מאמנת אישית, אמא של גיל

      מחוויה אישית מביקור אצל ליאור עם הבת שלי, אני יכולה להעיד על שיעור מצחיק ומעורר סקרנות. זו הייתה חוויה אחרת שונה מעוררת ובהחלט מלאת הומור וכיף גדול! ואנחנו למודי ניסיון עם דרכים אחרות. אני יכולה רק לומר בצער: חבל שלא פגשנו אותך הרבה לפני - הרבה תסכול היה נחסך מאיתנו.

      לימור פרידמן - ספרנית ומורה לפסנתר ומוסיקה בבית ספר תיכון

      הדילמות מוצגות ע'י ליאור בכישרון רב, בסיפורים שניתן להזדהות ולהתמגנט בקלות עם גיבוריהם. בכל הרצאה הצופה מצטייד בתובנות שעשויות לחולל שינוי משמעותי בהמשך דרכו בחיים. ניכר כי נעשתה הכנה רבה וחשיבה עמוקה בדרך ההגשה וכן רצון אדיר לסייע ולהוביל את הצופה למסע אל מחוזות חשובים בעבורו. אני מודה מעומק הלב לליאור על הרצאותיו המעולות ומצפה לעוד רבות.

      אורנה אנגל - מורה לאומנות ומחנכת

      ליאור מביא מסר חשוב, אולי החשוב ביותר שניתן להביא: "הייה אתה, בדיוק כמו שאתה." החיבור של ליאור לדמויות שהוא מספר עליהן מתגלה במהלך ההרצאה, והוא נוגע ללב ומשעשע כאחד.

      לירי שדמי - יועצת חינוכית ומלווה ילדים עם צרכים מיוחדים

      אני מלאת התפעלות מהדרך שלך לעבוד עם הנערה הזאת גם במתמטיקה וגם בפן ההתנהגותי והמוסרי. תבורך.

      אביגיל אורן - מורה למתמטיקה בחינוך הרגיל והמיוחד

      ליאור הוא נכס. כשליאור לוקח מקרה לידיו הוא נותן את הנשמה ואינו חוסך שמץ של מאמץ. הוא מתייחס לכל מקרה כאילו הוא במרכז עולמו.
      חברת פרסום דיגיטלי חברת פרסום דיגיטלי