מעוניינים באוירת לימודים שונה ורגועה?

השאירו פרטים ונחזור בהקדם

    בעיות חברתיות אצל ילדים – התמודדות בשיטת רבדים

    ילדים רבים חוֹוים קשיים חברתיים בדרגות שונות. בהפסקות הם מוצאים את עצמם לבדם, בלי חברים, ובמקרים רבים נראה גם קשר בין הקושי החברתי לקשיים אחרים – בעיקר בלימודים. אלא שלרוב, בעיות חברתיות אצל ילדים קשורות במיומנויות בסיסיות הדרושות לילד, ובהיעדרן הוא מתקשה ליצור קשרים חברתיים. שיטת רבדים, אותה פיתח ליאור דגן, נותנת לכך מענה מלא. השיטה מאפשרת לילד לבנות את המיומנויות הללו בתהליך סדור. כך הוא יכול להתגבר על הקשיים, לעמוד באתגרים ולשפר את היכולות האישיות, הלימודיות והחברתיות שלו. וכמובן, הקשיים הללו אינם נחלת הילדים בלבד. לגבי קשיים חברתיים ורגשיים בקרב מבוגרים – לחצו על הקישור.

    אבחון בעיות חברתיות אצל ילדים

    ילדים בגילאים שונים מתמודדים עם קשיים ברמה החברתית או הלימודית. היכולת שלנו לזהות את הקשיים הללו, היא שתעניק להם את הכלים הנכונים ואת ההכוונה המתאימה. למעשה, אבחון בעיות חברתיות אצל ילדים עוזר לנו להבין את התמונה המלאה ביחס לנושאים כגון:

    • כישורי הקריאה והכתיבה של הילד
    • היכולת של הילד לקרוא מצבים חברתיים
    • היכולת של הילד לזהות רכיבים שונים ולחבר ביניהם לצורך הסקת מסקנות
    • שימוש נכון ביכולות אלה על פי צרכי הילד ובשליטתו המלאה

    ככל שתהליך האבחון מתבצע באופן אישי, ממוקד ומדויק יותר, כך ניתן לאבחן בעיות חברתיות אצל ילדים. בזכות האבחון המדויק ניתן להגדיר גם תכנית עבודה ברורה. התכנית תעניק לילד ארגז כלים חיוני וסט של מיומנויות שיאפשרו לו להשתלב טוב יותר הן בתחום החברתי והן בתחום הלימודי. גישה זו מעניקה לילד הזדמנות אמיתית לרכוש את היכולות והמיומנויות הדרושות. התפיסה שבבסיס הגישה: הקשיים שחווה הילד אינם עובדה מוגמרת – אלא מצב שאפשר בהחלט לשנות עם הכלים הנכונים.

    גישה זו קוראת תיגר על התפיסה המקובלת, המתבטאת באמירות נחרצות כגון: "זה האופי שלו!", או "ככה אני, לא יכול אחרת". זאת בעיקר לגבי ילדים שמתנהגים באופן שגורם לילדים אחרים להתרחק מחברתם. ובמיוחד: בעלי הפרעת קשב וריכוז שאינם יודעים כיצד להתמודד עִמָּהּ. וריאציה ייחודית של שיטת רבדים מוקדשת לילדים ומבוגרים אלה.

    בעיות חברתיות אצל ילדים

    יאנוש קורצ'ק מוזכר רבות באתר זה – גם קריאת התיגר של שיטת רבדים על התפיסות המקובלות, היא בהשראתו ובהשפעתו. ב"כיצד לאהוב ילדים" קורצ'ק מאבחן בחדות סוגים שונים של ילדים עם שלל בעיות חברתיות. קורצ'ק אינו מסתפק באבחנה – הוא מתאר דרכים להיטיב עם הילדים, דרכים שמחייבות התנערות מדעות קדומות. על קאיטוש כתוב כבר בתחילת הספר, שהוא "מרבה להתקוטט עם חבריו" (תרגום: אורי אורלב). בסוף הפרק הראשון אנו מבינים, שקאיטוש לא באמת רוצה לריב. קאיטוש הוא ילד שמתקשה לשים לעצמו גבולות. את הגבול הדק בין המצחיק למטריד, הוא מבין מאוחר מדי. הוא תמיד מגלה שהמורים שלו, ההורים או החברים שלו, הבינו את הדברים אחרת מכפי שתיאר לעצמו… קורצ'ק הקדיש את הספר "לילדים חסרי המנוחה" – ולילדים האלה מוקדש מקום רב בשיטת רבדים. 

    טיפול בבעיות חברתיות אצל ילדים

    אבחון בעיות חברתיות אצל ילדים הוא צעד בסיסי וחיוני, בוודאי לנוכח האתגרים שהילד חווה בבית הספר או עם חבריו. הקושי בהבנת תכני הלימוד בכיתה וחוסר היכולת לזהות מצבים חברתיים בצורה נכונה – שני אלה עשויים להיות קשורים זה לזה. טיפול מדויק בהם מאפשר לילד להתגבר על שני המכשולים שניצבים בפניו. שיטת האבחון של ליאור דגן לצד קביעת תכנית עבודה, המותאמת לצרכיו של הילד באופן אישי, זהו "השילוב המנצח". זהו השילוב שמעניק לילד את ההזדמנות לחולל שינוי של ממש בכל תחומי החיים.

    הערה לגבי ההיגד "שיטת האבחון": אין מדובר באבחון הדומה לזה הנעשה במכוני האבחון השונים. אין מדובר במסמך המקנה הקלות או התאמות כלשהן. מדובר באַמְבֶּ"ר: אבחנה מדויקת בשיטת רבדים. למידע מלא על כך, לחצו על הקישור.

     

    רוצים ללמוד באווירה אחרת?

    השאירו פרטים ונחזור בהקדם:


      הממליצים שלנו

      איריס סמליאן - אמא של אורן ובן

      ליאור דגן מורה מיוחד. מצליח לגרום גם לתלמיד שמאמין שהוא שונא ללמוד, לגלות בתוכו את הסקרנות ואת הרצון להבין. אני מאושרת שבחרתי בו כמורה לילדיי.

      רונית ל.

      ליאור בנה תכנית לימודים לבני ובהדרכתו ובתמיכתו, שכללה זמן מעבר לשיעורים, בני ניגש ליחידה הראשונה במתמטיקה ולאחריה ליחידה השנייה, וכן לשתי יחידות בלשון, והצליח בבחינות. ללא ליאור, בני היה ממשיך להאמין שמתמטיקה הינה מעבר ליכולותיו – ליאור עזר לו להאמין בעצמו וביכולותיו.

      איתי בראונשטיין - סטודנט באוניברסיטת ת"א

      ליאור עזר לי מאוד בשיעורים הפרטיים במהלך הסמסטר, שהתבצעו בעזרת תוכנת הסקייפ, ללמוד את החומר מרמה של חוסר הבנה כמעט מוחלט לרמה שאפשרה לי לעבור את המבחן במועד א'.

      אסנת טרנוס - מאמנת אישית, אמא של גיל

      מחוויה אישית מביקור אצל ליאור עם הבת שלי, אני יכולה להעיד על שיעור מצחיק ומעורר סקרנות. זו הייתה חוויה אחרת שונה מעוררת ובהחלט מלאת הומור וכיף גדול! ואנחנו למודי ניסיון עם דרכים אחרות. אני יכולה רק לומר בצער: חבל שלא פגשנו אותך הרבה לפני - הרבה תסכול היה נחסך מאיתנו.

      לימור פרידמן - ספרנית ומורה לפסנתר ומוסיקה בבית ספר תיכון

      הדילמות מוצגות ע'י ליאור בכישרון רב, בסיפורים שניתן להזדהות ולהתמגנט בקלות עם גיבוריהם. בכל הרצאה הצופה מצטייד בתובנות שעשויות לחולל שינוי משמעותי בהמשך דרכו בחיים. ניכר כי נעשתה הכנה רבה וחשיבה עמוקה בדרך ההגשה וכן רצון אדיר לסייע ולהוביל את הצופה למסע אל מחוזות חשובים בעבורו. אני מודה מעומק הלב לליאור על הרצאותיו המעולות ומצפה לעוד רבות.

      אורנה אנגל - מורה לאומנות ומחנכת

      ליאור מביא מסר חשוב, אולי החשוב ביותר שניתן להביא: "הייה אתה, בדיוק כמו שאתה." החיבור של ליאור לדמויות שהוא מספר עליהן מתגלה במהלך ההרצאה, והוא נוגע ללב ומשעשע כאחד.

      לירי שדמי - יועצת חינוכית ומלווה ילדים עם צרכים מיוחדים

      אני מלאת התפעלות מהדרך שלך לעבוד עם הנערה הזאת גם במתמטיקה וגם בפן ההתנהגותי והמוסרי. תבורך.

      אביגיל אורן - מורה למתמטיקה בחינוך הרגיל והמיוחד

      ליאור הוא נכס. כשליאור לוקח מקרה לידיו הוא נותן את הנשמה ואינו חוסך שמץ של מאמץ. הוא מתייחס לכל מקרה כאילו הוא במרכז עולמו.
      חברת פרסום דיגיטלי חברת פרסום דיגיטלי